vrijdag 1 januari 2016

Je kan altijd nog toiletjuffrouw bij de V&D worden….


Schrikbeeld

"Je kan altijd nog toiletjuffrouw van de V&D worden". Dit was ooit een uitspraak van mijn vader om mij te porren meer mijn best te doen op school. Bedoeld als schrikbeeld. Door de berichten over het failliet van de V&D moest ik er weer aan denken. Maar wat bedoelde hij er nu eigenlijk mee? Dat toiletjuffrouw zijn geen eerbaar beroep is?  Vast niet.  Ik denk dat hij eerder iets bedoelde als : Je moet uit jezelf halen wat erin zit.  Het is fijn als je later werk krijgt waar je op je plek bent.

Dagdromen

Nu ik zelf kinderen heb, begrijp ik dat mijn vader, in weerwil van die sarcastische uitspraak, het beste met mij voorhad.  Maar wat jammer dat hij dit in zulke  one-liners samenvatte.  Als kind verloor ik me vervolgens in dagdromen hoe dat er dan uitzag. En het leek me juist wel wat. Breiwerkje erbij of een goed boek, volop tijd om te fantaseren en te dagdromen,  af en toe een praatje met een klant  en zorgen voor een mooi toilet waar de mensen zich graag even terugtrokken. Waarom niet?

 

De beste putjesschepper van de wereld

Ik voel me dan ook meer aangetrokken door de uitspraak van de vader van Claudia de Breij,  zoals ze in haar boek ‘neem een geit’  verwoordt: ‘al word je putjesschepper, dan word je wel de beste putjesschepper van de wereld.’ Deze uitspraak laat zien dat het hem niet ging om status, maar om trots ontlenen aan hoe je je werk doet.  Durf te doen wat echt bij je past en maak er wat van.

Vertrouwen geven door te luisteren

De weg die je kind gaat nemen in de toekomst heb je niet helemaal of misschien wel helemaal niet  in de hand. Het lijkt wel of een kind zich meer terugtrekt, naarmate je harder trekt. Niet alle ouders durven het aan om op zo’n moment juist te luisteren zonder te oordelen. Wat wil jij eigenlijk? Hoe zie jij je toekomst? Waar droom je van? En hoe kom je daar? Het vertrouwen dat daaruit spreekt is goud waard. Je vergroot ermee de kans dat het kind de weg kiest die echt bij hem past.

De kracht van actief luisteren


Lijkt het je interessant om meer te horen over hoe je dit kunt toepassen?  Op
29 januari 2016  is in Amersfoort het Gordonsymposium waarin we inzoomen op de kracht van luisteren. Luister naar bekende vader Hakim en doe mee aan een workshop om je luistervaardigheden te verbeteren. Bezoekers van het symposium ontvangen het boek ‘In ons gezin gaat alles prima! Maar soms..’ cadeau.  Aanmelden kan nog! Doe dat via: http://www.gordoncongres.nl/activiteiten-en-congressen/
 
 
 
 
Saskia Henderson

Geen opmerkingen:

Een reactie posten